<$BlogRSDUrl$>

tirsdag, april 04, 2006

Venteslitage 

Lad mig indlede med en advarsel:
Dette indlæg er alenlangt og har desværre ikke helt den begejstrede tone, som har præget de forrige. Det skal jeg være den første til at beklage, men hvis jeg skal holde mig til sandheden - og det skal man jo - så bliver dagens menu på bloggen et indlæg i den sur-søde genre. Consider yourself warned! Hvis du vælger at fortsætte læsningen og lægge øjne til dagens tekst, så hjertelig velkommen til.

Og nej - der er ikke sket noget, der pludseligt sætter adoptionsprocessen i stå, trækker den ud eller andet ubehageligt. Der er såmænd blot tale om en af de sædvanlige mentale og følelsesmæssige dyk, der vist nærmest er uundgåelige i så langstrakt en "graviditet". Det var faktisk helt uhyggeligt, da jeg for nylig fik regnet mig frem til, at det efterhånden er 14-15 år siden, jeg begyndte at føle mig skruk. I de første år var det ikke problematisk at vente, men mit uopfyldte ønske om at få børn kom efterhånden til at frustrere mere og mere, fordi min daværende kæreste overhovedet ikke ønskede børn. Da Peter og jeg så fandt hinanden for syv år siden, kom der heldigvis helt andre boller på suppen, og stort set fra day one har vi følt os sikre på, at vi ville både hinanden og børn. De seneste godt og vel fire år har indsatsen vedr. ”Projekt Lillemyr” været ihærdig og målrettet, og nu hvor målstregen efterhånden er i sigte, begynder benene at syre til. Vi veksler således mellem glæde over snart at være i mål med barn nummer et og frustration over, at det virker nærmest uoverstigeligt at klare den sidste strækning (og vi tør slet ikke tænke frem til nummer to endnu). Vi er simpelthen venteslidte, så efterhånden skal der nogle gange bare en bittelille ting til før, vi føler, vi er ved at vælte af pinden. Det er vel ret logisk og forståeligt, men f...... også hårdt og træls. Jeg reagerer med at bliver overvældende TRÆT uden alligevel at kunne sove ordentligt, og for tiden lykkes det kun at få 4-6 timers søvn i døgnet (de, der kender mig, vil vide, at det er aaalt for lidt til en sovetryne som mig). Jeg har svært ved at finde ork til at lave noget, så jeg gør, hvad jeg absolut skal og ikke så meget mere i disse dage. Heldigvis lykkes det mig faktisk i rimelig grad at bevare optimismen og humøret. Peter har også af og til svært ved at få sovet nok, men er dog noget bedre til den sag. Han har også mere energi og får faktisk lavet en del. For ham kniber det imidlertid jævnligt med at bevare optimismen og humøret. Det er som udgangspunkt rigtig godt og smart, at vi rammes på hver sin måde, for det betyder jo, at vi kan supplere hinanden. Således er Peter primus motor i fht. at levere energi til at få klaret det praktiske mht. istandsættelse af lejligheden, mens jeg leverer overblik og optimisme samt klarer de huslige gøremål. Selvfølgelig giver det også af og til gnidninger, når begge parter er flossede i kanten og reagerer på hver sin måde, men i det store hele fungerer det heldigvis rigtig fint.

Sidst fortalte jeg om, at der lige nu er flere familier i Vietnam for at hente børn, og det lyder til, at det for alle er gået imponerende godt med besøg og første møde med poderne på børnehjemmene, overdragelsescermonier og den første tid som nysammenførte familier. Det har været yderst berigende for os at få lov til at følge dem på sidelinjen via mailinglisten og hjemmesider. Det kan vel nærmest betragtes som en slags fødselsforberedelse - altså bare uden gispeøvelser, blodig fødselsfilm og sårn :-). Det har dog også været lidt svært for os at have dem i Vietnam, for det har desværre ikke givet os helt den afklaring, vi havde sat næsen op efter mht. info om "nye børn". Det er så ganske og aldeles vores egen fejl, at vi har sat forventningerne for højt, og vi burde vel efterhånden have lært det, for nøj hvor har det efterhånden givet os mange knubs, når verden ikke helt opfører sig, som vi synes, den skal. Og når vi så endda, som tidligere nævnt, efterhånden er ret så venteslidte, skal der ikke skal så meget til, før det føles, som om verden vælter. I grunden er meldingerne fra såvel de udrejste familier som AC ganske positive, for der skulle i hvert fald være 2-3 børn på vej i forslag (ifølge AC "et par"). Men når man nu er nummer fire, så melder ønsket om en fintælling sig med voldsom kraft, for det er bare for nervepirrende ikke at vide, om vi kommer med i "næste runde" eller ej. For os betyder det egentlig ikke så meget, om der går nogle måneder mere eller mindre, inden vi får Lillemyr i forslag, men vi har efterhånden bare SÅ meget brug for en afklaring af, om det er lige op over eller om vi skal indstille psyken på flere måneders ventetid endnu inden OPRINGNINGEN. Det er, som jeg vist efterhånden har skrevet en hel del gange, ikke ventetiden som sådan, men snarere uvisheden, der er ulidelig. Det er hamrende opslidende, at være totalt alert, hver gang telefonen ringer på hverdage mellem kl. 8 og 18, for det kunne jo være... Vi ville så gerne kunne være mere cool omkring det, og sige: "det sker, når det sker, og indtil da vil vi ikke bekymre os om det". Men det magter vi bare ikke for tiden, og det er sq rigtig træls.

For nylig genlæste jeg ACs vejledning til vordende adoptivfamilier´: "Den bedste start", og fandt faktisk en del trøst i kapitlet "Humørsvingninger i ventetiden", hvor der bl.a. står:

"Midt i glæden over, at man er kommet på ventelisten, eller at man har accepteret et barn i forslag, er der nogen, der kommer i krise - især i forbindelse med adoption af deres første barn. Det kan opleves meget skuffende. Nu hvor drømmen om et barn er tæt på at blive til virkelighed, er der jo kun grund til at føle glæde og lettelse!
Man kan sammenligne disse faser med så meget. En far har beskrevet tiden før barn i forslag med at stå i en kø, hvor man er bundet på hænder og fødder, og hvor man har bind for øjnene og høreværn på. Det er ikke rart at stå der, og man glæder sig voldsomt til i det mindste at få høreværnet og øjenbindet af. Det sker, når man får barn i forslag. Men man kan ikke forestille sig, hvordan det er stadig at stå bundet og ubevægelig - nu med en viden om, hvem det er, man på ubestemmelig tid er forhindret i at storme i møde. Det kan være så stressende og pinefuldt, at man føler sig fysisk syg, får galoperende hjertebanken, oplever humørsvingninger, er overvældet af mismod, føler sig handlingslammet, sover dårligt og har svært ved at koncentrere sig om sit arbejde."

Tjaee – jeg må jo nok erkende, at det lyder nærmest skræmmende bekendt ;-). Desværre – men ikke overraskende – står der også, at der ikke er anden kur mod venteveerne end at få sit barn, og det er således bare om at holde ud. I den forbindelse lyder så følgende kloge ord:

"Det bedste, du kan gøre, hvis du føler, at du er inde i en før-adoptionskrise, er at anerkende det. Symptomerne er i fysikken, der overreagerer med at gå i alarmberedskab. Du er ikke ved at blive sindssyg, du er ikke en skrøbelig plante, der ikke kan tåle livets vindstød, du er ikke en irriterende adoptant. Du er et menneske, placeret i en svær periode af dit liv, og det er naturligt, at din krop og psyke reagerer. Snak med din partner om det, snak med din adoptionsnetværksgruppe om det, og du vil opleve, at mange kan nikke genkendende til din beskrivelse. Benævn følelserne, når de er der. Gør, hvad du kan, for at undgå at sætte dig i særligt belastende situationer på dit arbejde og i dit liv i øvrigt. Mange gør desværre det modsatte: de vil helt i bund med opgaverne både på jobbet og hjemme, så de planlægger at yde 150%, før de får barn. Det kan de færreste klare."
Tell me about it! Vi er på den ene side vældig glade for al vores istandsættelse og gøren klar til Lillemyrs komme, men samtidig bidrager det jo til yderligere belastning, at der ikke er så meget tid til at holde fri og lade batterierne op. Af samme grund har vi også besluttet, at vi tager den lidt med ro og primært arbejder på lejligheden, når vi har hele og sammenhængende fridage.
Nok om venteveer for nu. AC har meldt ud, at deres næste blad ”AC Focus” netop får ventetid som tema. Det glæder jeg mig rigtig meget til at læse.

Og så til noget mere positivt. Sidst fortalte jeg, at Rikke og Peders forening med lille skønne Esther Vu, kan følges på deres hjemmeside. Der er imidlertid også en anden af Vietnam-familierne, der inviterer interesserede til at følge deres familieforøgelse. Det er Helle, René og deres dejlige knægt Jonathan, som I kan besøge ved at klikke lige her.

Jeg vil runde dagens maratonindlæg af med ACs seneste status over formidlingen fra Vietnam, som de lagde ud på hjemmesiden den 31. marts:

Formidlingen fra Vietnam

Vi har lykkeligvis nu fået bekræftet, at der skulle være ankommet et par nye børn til centrene, og at vi vil få dem i forslag, så snart papirgangen og formaliteterne er afsluttet. Mere ved vi ikke på nuværende tidspunkt.

Børn i forslag
Her i første kvartal af 2006 har vi kunnet bringe 3 børn i forslag. Vi håber derfor, at der kommer lidt mere gang i formidlingerne i andet kvartal af 2006, så vi kan få indfriet vore forventninger til 2006 om at få i alt godt tyve børn i forslag fra Vietnam.

Vi har 28 ansøgere på venteliste til Vietnam, hvilket er passende i forhold til vore forventninger til formidlingerne.

Udrejser
Alle 5 familier, som fik børn i forslag i november 2005 er nu forenet med deres børn. Ester på billedet herover er sammen med sin mor og far ved at forberede sig på at forlade Vietnam og rejse hjem til Danmark. Der gik omkring 4 måneder for disse familier fra godkendelse af barnet i Danmark til afholdelse af ceremonien i Vietnam, og vi håber, at vi kan forvente samme stabilitet omkring udrejserne fremover.


Tusind tak til de seje for at holde ved helt til vejs ende :-). Hvis der oven i købet er læsere med tid, lyst og ork til at give os et par optimistiske ord med på vejen, måske opmuntre med en vittighed eller andet godt, så vil vi sætte usigelig stor pris på det. Alene det at vide, der bliver fulgt så meget med i ”Projekt Lillemyr” er skønt. Det er faktisk helt overvældede, at se hvor mange, der dagligt besøger siden i betragtning af, at der ofte er så langt mellem indlæggene og at der i så lang tid ikke rigtig er sket noget aktivt i vores proces. Vi takker varmt for interessen, og er MEGET glade for den kontakt, vi får med adoptanter, folk i fertilitetsbehandling og andre gennem Lillemyrs side. Det er simpelthen guld værd med udvekslinger af forskellig art og et godt netværk :-)

Comments:
Kære Lillemyrs forældre AKA Dorte og Peter
Det ER bare BENhårdt at vente på jeres længe ønskede barn. Det kan jeg om nogen tale med om. Ventetiden på vores anden datter Maria var som bekendt 3 år og 3 måneder alene på ventelisten... Det er sandt at det eneste der hjælper er at få netop jeres barn. Men den helt rigtige Lillemyr kommer i forslag til jer en dag snart! Netop den Lillemyr der fra starten var tiltænkt jer. Så naturligvis kan det ikke ske før netop dette barn er klar. Tro mig, jeg har to skønne eksempler på børn der lige præcis var ment til at være hos os. Også selvom ventetiden var sur og lang, så kunne det altså ikke være anderledes.
Jeg glæder mig MEGET til at høre jubelskriget og er en af dem der tit er inde på jeres side for liiige at se om der er sket noget spændende....
Venteknus fra Pia
 
Kære Dorte og Peter
Jeg tror altså, jeg kan de udvalgte citater om "Humørsvingninger i ventetiden" udenad!!! Det trøstede også mig lidt at se, at det ikke kun var mig, der var ved at blive skingrende gal;-)....
Og JA! uvisheden er den værste, for hvornår hvornår kommer opkaldet... Vi stod jo som nr. 1 i et halvt års tid - og var hele tiden på stand-by - og det tærer og trækker tænder ud!
Meeen liii plusli så kommer den FANTASTISKE opringning - og så forstår man bedre det hele:-)
Og og og så har ventetiden lige præcis den længde, ventetiden skal ha - for ellers fik man jo ikke SIT barn.
Men maaange tanker herfra - vi ved så sandelig godt, hvordan I har det!
Knus
Merete
 
Kære Dorte og Peter

Ja, gu' er det hårdt at holde staminaen her så tæt på målet, for er det egentlig ikke logisk at jo tættere på målstregen man kommer, jo mere udmattet er man af det "race", der er gået forud? Ja, undskyld denne ophobning af sportsmetaforer, men jeg blev vist lidt inspireret af det meget sigende billede angående at syre til i benene.

Der er altså ikke noget at sige til at ventetid og ventetud går hånd i hånd!

Og så er tid jo noget forbandet relativt noget. Jeg ville ønske den kunne fåes med elastik, så den var kort (og SPÆNDT), mens man venter på barn i forslag samt hjemtagelse, og laaaaang (og afslappet) mens man er på barsel... Min barsel er gået ind i sidste fase, så min tid går så alt, alt for hurtigt, og min lille unge er ved at være en stor dreng, der både kan sige "rendegraver" og "vippelad" og pege en ballepresser ud blandt tyve maskiner - mens han dårligt kan genkende en ko ;-).

Jeg håber ventetiden og ikke mindst uvisheden er til ende lige om lidt. Jeg er sikre på at det vil klæde jer helt forrygende at bryde ud i uhæmmet jubeldans.

Kærlig hilsen Annike
 
Kære Dorte & Peter. Lillemyrs faster Søs sender de største og varmeste knus og kærlige tanker i en hård tid. Det var dejligt, at der igen var nyt på siden, selv om det er en helt anden nyhed, jeg kigger efter på Lillemyrs side:-)
 
Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.
 
TAK for jeres supersøde og positive hilsner - og imponerende hurtige respons iøvrigt :-)

Pia >> Lige præcis den overbevisning du giver udtryk for - at Lillemyr kommer præcis, når Lillemyr skal og at vi til den tid slet ikke vil kunne forestille os det spor anderledes, trøster os faktisk rigtig meget at tænke på :-)

Merete >> Sjovt at du også har brugt de samme citater som mantra, når ventekrisen har kradset. Og pyh - hvor kan jeg godt huske jeres laaange tid som nr. 1. Den model har vi IKKE tænkt os at bruge (HØRER I EFTER UDE I VIETNAM?!!!) :-)

Annike >> Kan godt li' den med elastikken, for det kunne være SKØNT med mulighed for at regulere lidt engang imellem. Jeg kan bare slet ikke forstå, at din barsel er ved at lakke mod enden. Jeg synes ikke, det er ret lang tid siden, I fik Niels. Tænk sig at den lille maskin-fetichist allerede har fået SÅ godt styr på, hvad der er hvad. Jeg tror ikke, jeg kunne udpege en ballepresser, om så mit liv afhang af det (med mindre mine aflagte cowboy-bukser kan gå under den betegnelse... hmmm). Men jeg kan da udpege en ko :-)

Faster Søs >> Du behøver slet ikke at lede efter "den nyhed" her på siden. Du vil sikkert sagtens kunne høre jubelskriget helt til Frederikshavn - og i fald det skulle glippe med overlevering på den facon garanterer vi, at du vil blive kontaktet direkte ad andre kanaler :-)

Vi er bare SÅ glade og rørte over jeres hilsner, der lunede helt fantastisk. Vi har fået fældet en tåre, sagt sq, fanden og røvbanan (det grimmeste ord jeg lige kan komme i tanke om). Vi føler os begge to kvæstede, som om vi har været en tur igennem en vridemaskine, men er også meget mere lette til mode og er ved at genvinde gejsten.
 
Hej!
Jeg vil bare lige sige tak for dit indlæg om træthed å Zonen. og henvisningen til denne dejlige blogg.
"Markus"
 
Send en kommentar

This page is powered by Blogger. Isn't yours?